Thursday, October 17, 2013

TIPS MENYEDIAKAN ULAM DAUN PUCUK UBI


Assalamualaikum ...

-rembat kat google-
U olls kenal tumbuhan apakah itu ? Itu namanya, daun pucuk ubi ... Boleh buat masak lemak or jadi ulam cicah sambal belacan ... Ouhh my ! Sedaaapp ... hihihi ...

Disebabkan hari ini, aku jadi chef kat dapur ... Maka aku nih jadi rajin terlebih laa ... Selalunya, pemalas, satu jenis saja aku masak ... Tapi hari ini, pelbagai ... Mananya gulai ikan, sotong goreng kunyit, ikan goreng ... Adik lelaki aku nuh, kalau ada gulai ikan, mesti kena ada sambal belacan ... Macam we olls kat rumah nih, bila dah ada sambal belacan mesti kena ada ulam ... Paling lekeh pon, timun ... *tuh kalau tak rajin keluar rumah cari ulam-ulaman la*...

Tadi, Tok petik daun pucuk ubi ... Banyak jugak la ... Selama nih, aku tak pernah serve ulam nih ... Aku tahu-tahu dah ada ja siap atas meja ... Today, I learn something ... How to serve ulam pucuk ubi yang sedaapp ...

First, u olls kena hiris bawang ... Bawang merah or bawang besar, never the mind ... Asalkan namanya bawang la ... Bawang putih is the cannot laahh ....

Panaskan minyak dalam kuali, then tumis la hirisan bawang tadi ... Agak lemau, lembik si bawang tuh, masukkan air putih sehingga penuh kuali ...

Then, masukkan la daun pucuk ubi ke dalam ... Biar sampai mendidih and pastikan daun pucuk ubi tuh empuk la ... Haa gitu ... Siap ! Serve ... hihihi ...

Motif kenapa letak minyak, untuk mengekalkan warna hijau ulam ... Dan motif kenapa tumis bawang, untuk wangikan ulam ...

Selamat mencuba u olls ... hehehe ...

Hi-Tea = nasik putih + gulai ikan + ulam daun pucuk ubi + sambal belacan ...
Bismillah ... =D

No comments:

Post a Comment

In syaa Allah... komen anda sangat bermakna.. :)