Wednesday, January 9, 2013

SERVIS MACAM NIH, BAGUS KAH ?

Assalamualaikum gugurlzzz n boboyzzz ... =D

... hehehe ...
Apakah ? Itu MC ... The date is today ... Yeah, bebas dari lambakan kerja kat opis ... *lambak sgt ka?* ... kihkihkih ... As a trainee, bila dapat job to do an account of a firm, which is then complicated ... Aku declare kann kerja itu dengan kata bilangan 'lambak' ... Agak serabot ! Bebas sehari ... Sok kerja tuh menanti ... Tapi xpala, I can rest for a while to recover from my illness ...

Kalau u olls belek betol2 MC aku tuh ... U olls mesti perasan sumthing ... Sebenarnya obviously can be seen ... Sama ada u olls ambil tahu or tak ja benda yang aku ngah bebelkan nih ... Okela, aku bagitaw ... Nampak x nama aku yang tertera kt MC tuh ... 'NURUL IYLIA BIN MOHAMAD NOOR' ... Ciss, si pembantu klinik tuh xmampu beza lelaki or pompuan kaa ... This is da first time, nama aku di'bin'kann ... Ohh myy ... Sangat marahh taw akuu ...

Ehh Iylia, benda kecikk ja pon ... Pehal nk kecoh2 nih ... Yess, aku agree laa kann ... Mmg bnda kecikk ja pon, missing dua huruf ja ... T dengan I ... Tapi sepatutnya xmenjadi kesalahan pon ... Benda simple macam tuh, xpatut salah la ... Yang jadi aku bengang tuh sebab nyaa ... Oke, aku mula cita oke ...

Mula aku jejak langkah masuk klinik tuh, oke ja ... Dengan bangga aku bagitaw yang aku register guna nama abah aku ... Sebab klinik tuh panel USM ... Means dat, aku xperlu melakukan transaksi Debit Klinik Kredit Cash in Iylia's Hand la bila aku ambil ubat ... Hehehehe ... Pandai x aku berjimat ? =P Registration setel ... Next step, tunggu nama kena panggil ...

Owh, sekarang da canggih oke ... Dah x ada orang nak jemput u olls masuk jumpa doc ... Most of clinics mesti ada peti televisyen tergantong kat dinding ... Tp mostly switch on da tv, n then promote pasal iklan kesihatan laa ... Ada satu ruangan kt tv tuh, nombor pesakit yang nak jumpa doc ... So, semua patients yang register untuk jumpa doc, harus alert dengan tv tuh ... Sbb ada nombor n nama sekali akan tertera ... Kalau xtengok, haruslah turn u olls tuh orang laen yg kebas ... Melainkan laa, patients yang ada tuh baik hati cakap kuat2 nombor yang nak kena masuk jumpa doc ... Rakyat Malaysia kann semua baek2 =D

Oke, aku xkesah pasal tuh, sebab aku nampak ja ... Aku memang alert la dengan tv tuh, xlekang mata aku ... Sebabnya aku xsuka menunggu ... Tahap kesabaran aku nih xboleh lama ... Dlm 15 minit, aku oke lagi, more than dat, memang aku mula berasap ... Acceptable lagii kalau patients memang ramai dalam klinik tuh ... Tapi situasi pagi tadi, cuma da 4 orang patients ! Diulang, 4 orang ... Lebih daripada 1 logistik ramai la, tapi hakikatnya xramai oke ... Jari sebelah tangan pon xhabis ...U olls taw, nak panggil sorang patient masuk bilik pon take time oke ... Hangin aku dibuatnya ... Dok bersabar ja menunggu ...

Aku macam leh accept lagi, maybe lepas patient keluar dari jumpa doc, si pembantu klinik tuh, tanya doc pasal ubat or else ubat yang mana nak kena bagi kt patient ... Oke, aku accept laa ... Tapi jadi xleh acceptnya, sebab makan masa sampai 10 minit lebihh ... Ohh, jadii marah la aku ... Urghh geram kot ... Aku jadi sejuk lepas nama aku dah kena panggil masuk jumpa doc ... Dah pulak dalam bilik tuh, doc beletiaq lak kat aku ... Haiyaa ... bla bla bla ... Oke, masuk telinga kanan keluar telinga kiri ... Selalu diaplikasikan ... Ngee ~

Next step, tunggu ambil ubat ... Ehh, u olls taw ... Lama kot aku tunggu tadii ... Naik panas bontot aku ... Tah hapa2 jaa ... Skali lagii aku nak tegaskan, kalau patients ramai, aku consider lagi ... Tp patients memang sikit kot ... Seyes cakap ... Sepatutnya, kena cepatla buat kerja ... Nih x, dok bergurau senda ... Urghh tensen aku ... Kalau aku jadi mereka tuh, aku setelkan patients siap2 ... Suro berambus cepat, lapangkan ruang legar klinik ...  Almost setengah jam, aku tercongok tunggu ubat ... N terhasillah MC aku yg ber'bin' bukan ber'binti' ... Sakitnyaa hati ... Tuh yang aku kata, benda simple ja kot ... Sebab tuh, aku kecoh melampau sekarang nih ...

Mereka tuh take for granted ja ... Patients pon da hal laen jugak ... Bukan nak seharian dok dalam klinik ... Mereka kena ada consideration la pasal patients ... Napa nak kena lambat2kan kerja ... Dari patients suka p situ, terus xsuka ... X ka rugi ... Kena jaga la kebajikan patients sama ... Ur service must be tip top laa ... Janganla buat kerja halai balai ja ... Gaji nak, service macam hapa jaa ... Sila renungkan oke ...

Customer is always right (^.^)

No comments:

Post a Comment

In syaa Allah... komen anda sangat bermakna.. :)