Thursday, January 10, 2013

PETUA TRADISIONAL : KURANGKAN GUSI BENGKAK

Mood baik malam nih ... Berbonga-bonga hati nih ... Angkara EM kot ... hehehe ... <3 <3 <3

Assalamualaikum ...
Entri kali nih will not be too long, just nk share satu petua ... Disebabkan my beloved grandma yang bagi taw, I say it petua tradisional ... Which mean petua orang lama ... =D

Alkisahnya, aku nih mengalami ke'bengkak'kan gusi Isnin lepas yang menyebabkan aku MC Selasa ari tuh ...  Ayat aku tiada berkoma ataupon bertitik ... hehe ... Harap u olls mengerti intipati ayat tersebot ... Gusi bengkak memangla perit kot ... Sampai nak cakap pon susah ... Tambah la makan ... Kunyah sblh ja ... Nk bukak mulot pon menyakitkan, telan saliva pon ada rasa kesakitan .... Uih, memang parah bila gusi u olls bengkak ... Seyes cakap ... Tak tipu ...

Aku unsure sama ada aku bengkak gusi sebab nak tumbuh gigi or panas ... Eh, jangan gelak oke kalau cakap nk tumbuh gigi sebab geraham bongsu akan tumbuh dalam umor lingkungan 21 - 24 cam tuh *betolkan kalau aku salah* ... Satu lagi sebab tadi ... Mungkin panas yang wat gigi aku bengkak ... Maksud panas nih bukan cuaca ... What I mean is, skunk cuaca panas, kita mandi lambat or mandi skali shari ja ka ... Buatkan badan tuh jd tak sehat ... Maka bermulalah gusi bengkak ...

Menurut petua orang lama ... Nak kurangkan sakit gusi bengkak tuh, sebelum pegi jumpa doc la ... Caranya adalah ... U olls kena pegi petik daun inai ... Kenal tak daun inai macam mana rupanya ?

... ni inai ...
Oke, dah taw dah kan ... Amek daun inai ... Then u olls ambil air yang betol2 panas tuang dalam mug or cawan ... Up to u olls la ... Then, u olls masukkan daun inai ke dalam air tadi ... Letak garam secukup rasa ... Biar, agak dah sejuk sikit, u olls kumor la air inai tuh ... Tak dak rasa apa2 oke, jangan takot2 ... Kumor ja, bukan telan pon ... In syaa Allah, rajin kumor, kurangla sakit gusi bengkak tuh ...

Kalau leh jangan buat sekali ja, buat la banyak kali ... In syaa Allah mujarab ... Agak  tak mampu hilangkan sakit gak, segera jumpa doc la ... Takut nanti lebih melarat ... Sebab aku sampai demam kot ... Gusi bengkak sekali pipi aku pon ikot bengkak ... Aku tampal koyok terus ... Hahaha ...

Bolehla u olls mencuba kalau mengalami gusi bengkak ... I am sharing this for the good sake ... Ayat klise ... Sharing is caring rite ... =D Hope perkongsian ini memberi manfaat !

Oke, nak sambong chit chatting dengan EM ... ^___^
Ninite u olls

1 comment:

  1. Yeke..nak try la..tgh merana gusi bengkak nih....sib bek jiran ade pokok inai

    ReplyDelete

In syaa Allah... komen anda sangat bermakna.. :)