Wednesday, December 12, 2012

DUMAM + SELSEMA ~.~

Tong sampah ngan drastiknya penoh ... tisu segulong da abeh ... angkara selsema yg melanda diri ... hukhuk ... Selsema trus jadik dumam ... hukhuk lagii ... *sambil lap2 air hidong*

Pg td, fokus lagii wat kija, menjelang ptg, makin hilang fokus ... counting minutes to go home ... Resultnyaa nih laa ... blogging ! Da jd habit update entri tiap ari or selang dua hari ... xdkla cm dolu, mkn bulan bru nk ada entri baru ... mcm xdk kija laen lak aku kann skunk nih ... rajin melampau cam da org nk bc tiap entri yg aku update ... =P

Ampa pnh kan rasa cmana seksanya selsema ... uncomfortable seyh ... Plus dumam ... wuawua ... lagii tidak cergas meyh ! Deria rasa pon hilang ... mkn pa pon jd xsedap even sedap ... tp td abeh gak mkn ... kihkih ... tuh bkn menipu, tuh namanya xmembazir ... =) hehehe ...

Da sakit kna la mkn ubat ... ubat la yg aku fail actually ... Payah tol mkn ubt ... tmbh kalau ubt kapsul ... ubat ayaq lehla ... tp xdknya doc nk bg ubt ayaq kt aku yg umoq dah bapa nih ... Kalau mntk wat doc gelak kt aku ... Xpasal kna cop, PENAKOT UBAT !!! Ohh myy ,,, xsanggop !

Sbg lgkh pencegahan dr di cop sedemikian, aku xp la jumpa doc bila dumam selsema ... tp kalau dh tahap batuk terok *bkn tibi k* ... + di attack lelah ... barulaa aku mntk kt abah ... 'abah, bwk kakak jumpa doc, nk p pam oksigen' ...

Mcm kondisi skunk, aku just mkn ubt yg bli kt farmasi ja laa ... feveretess ubat bila dumam selsema ... ialahh ...


Nih diaa ! Rinih ja dah 2 biji aku sebat !
Cara-cara mkn panadol soluble adalah ...

1. Amek cawan n boh ayaq suam ... suam k, jgn boh ayaq panas menggelegak tuh ... mau melecoq bibir ampa stg ... aku xbtanggung jwb k ... hahaha ... jgnla amek mug lak ... cawan la yg better pon ...
2. Rendam la si panadol soluble dlm ayaq tuh ... t bunyii ssiiiiihhhsiiii ... *part tuh aku suka tgok*
3. Bila da larut, minomlaa ... pastikan abes k ... xabes mana nk mujarab ... agak ampa xleh nk minom paksa gk abeskan ... tutop hidong n minum jugk ...

Aku suka rasa dia, sedapp ... sedapp laa bg aku yg payah nk telan pil ... tah aku pon heran apa pasal aku sampai umo dh nk masuk 24 nih pon, still xleh nk telan pil ... Tp da improve sket skunk, pil yg tecik tecik aku da leh telan ... Alaa, tecik ja ... mmgla leh ... xleh saja sgt laa ...

Tp still aku xp jmpa doc bila aku just dumam selsema ja ... *konon xmo abehkan duet ibu abah nk amek ubt klinik*... padahal kann ... leh ja abah bwk g klinik panel ... xkna duet ... but da most important thing y I xmo p klinik kalau kondisi sakitt cam nih ... sbb nt I akan dpt ubat dumam kan ... *pehal I lak nih !*... ubat dumam kan besaq ... mmg kenferem la aku xtelan ... kalau nk telan jugk pon, harus la di potong 4, barulaa tekak aku leh trima ... Cisss melampau ...

So, itu sebab laa aku xp klinik even xdikenakan cas pon kalau p klinik panel, so beli farmasi sudaa ... ada satu ubat lagi aku mkn kalau selsema ... ubat nihh ...

Nih la diaa ,,, yg nih pil ,,, aku mampu telan
Ubat nih, aku mkn time aku mmg xdk bnda nk wat la ... Coz mmg nantok bila mkn ubt nih ... Seyes &*^% *ups mulott I* ... Aku nk gtaw yg ubt nih mmg kuat la, kuat sampai effect kt aku cpt btoi ... Xsampai sejam, aku lelap lesap truss ... In case aku nk rehat sepuas-puasnyaa ... Ubat nih la aku telan ... Tecik jaa, mmg boleh sangat laa ... hehee ...

Moral of da story la kann ,,, nk elak dr kna mkn ubt ,,, especially tuk yg cerewet mkn ubt mcm aku nih ,,, so, jagalah kchatan diri ... Jgn maen ujan, kalau kna ujan gk, cpt2 p mandi ... Jgn tgu lama bru nk mandi ... Dh dumam cam aku nih, kan susahh ... Kalau yg jenis sng mkn ubt xpa, jenis yg cam aku nih, haa kan menyusahkan diri ...

Aku nasihat ampa, aku sndiri xpndai nk jaga kchatan, mulai ari nih sama2 la kita jaga diri dr diserang penyakit ... Mencegah lebih baek drpd merawat ...

Moh solat, nk balek awaii ... Perlukan rehat secukopnya ,,, sok perlukan stamina bnyk tuk laksanakan 5S ! Apa tuh ? Next entri nt ... Tungguuu ...

Assalam ... =)

No comments:

Post a Comment

In syaa Allah... komen anda sangat bermakna.. :)