Monday, December 31, 2012

CREPE ! =D

Hahahaha ... Hihihihi ... Kahkahkah ... =D
Cekang pipi nih, asyik gelak dr td ... Mana x nyaa, dok melayan MLM 2012 ... Terubat stress aku ... Memg happening la semuaa ... Terbaeekkk !!!

Kurang 2 jam ja lagii, kita akan melangkah ke tahun baru ... Mlm new year cm nih, besala kan ramai yg kuaq g celebrate new year ... Sejak azali, aku mmg xpnhla kuaq mlm new year, sbb pk nk p mana ... Hahaha ! U olls msti kata aku nih kolot kaann ... huhu ... Da mmg xpnh kuaq mlm new year, aku jujur bgtaw ... Tp last year, aku new year kt Cowboy Town, A'Famosa Resort, Melaka ... Itu mmg happening ... Cuak pon ada, yalaa, manyak gila bunga api meletus ... Percikan bunga api tuh, sampai terbang batu-batu kt tanah ... Kna cermin keta mmg pranggg laa ... Tatoott !

Sdg aku mengadap lappy nih pon, kedengaran deruman motosikal yg aku xtawla berkuasa tinggi ka rendah ka ... Membelah malam yg dingin dek hujan siang tadii ... Kuaq sambot new year mungkin ... Bkn mungkin laa, tp pasti ... Umh tepi highway, mauknya aku xdgq kenderaan lalu lalang ... Ahh, pedulikan mereka ... Asalkan mereka bahagia ... =)

Oke, fokus aku actually hal makanan, pesal la plak aku dok bebel panjang ... adeyaaii ...
Crepe ! What is crepe ? Menurut kamus dwibahasa oxford fajar, crepe adalah kain atau getah berkedutan ... Kahkahakah ! Aku yg nk tergelak ... Tp kalau tgok balek, leh terima pakai gak la maksud tuh ... So, kalau durian crepe, maksudnya, kain yg membalut duriann ... Yezza ! Oke, accepted then ^...^

Fenomena crepe nih melanda time musim durian ... Mmg resipi crepe nih direka khas utk penggemar durian mcm aku ! EM xsuka duriann ... koman spanar btol la ... hish ... Pandai kan org wat duet, napa la aku nih xdk otak geliga cipta resipi2 bernas ... hurmmm ... Aku nih xpnh rasa durian crepe ... Katanya dh lama bnda nih, tp aku taw lmbt ... Tuhla, fb jrg2 nk bukak ... Bila mana, akak sepupu aku bg aku rasa durian crepe nih, terbukti mmg sodaappp seyh ! She sells it 5 pieces for RM10 ... which means dat, 1 piece for RM2 ... To me, oke la, affordable !

So, aku bwk la g opis, bg colleague rasa n semua pakat2 order ... Secara xlgsg, aku jd penjual crepe ... Kiihkihkihh ... Oke, bg penggemar durian, mmg suka la kan, tp bg yg xsuka durian tuh, jgn risau k ... Ada crepe perasa laen, ada kiwi, mango, strawberry ... See, u may choose other flavour than durian ... Sedaapp2 jugakk ...

Yellow = Durian crepe , Orange = Mango crepe , Green = Kiwi Crepe 
Pas aku dah mkn mcm2 flavour, aku terpk la jugk, guano watnyerr ... Kulit dia mcm kulit kuih ketayap ja ... U olls taw ka kuih ketayap tuh cmana ? Kuih gulung k ... Xtaw jugk, oke tnya pada yg arif !
So, aku pon cr kt you tube ... Jumpaa nihh ...


3 minit ja, bkn lama pon nk wat crepe nih ... Oh yeahh ??? Hahaha ,,, aku suka yg pantas ,,, xla aku bosan menunggu ... Aku nih jenis xsabaq pnya orangg ... Susah tol ...

Bahan-bahan :

7 jenis tepong *aku xtaw tepong apa*
 Teloq 6 bijik k *xsure lak kuning telor saja ka or dua2 skali*
Pewarna *suka hati*
Minyak
Air
Whipping cream *putar sampai kental*
 Isi durian / kiwi / mango / strawberry

Cara-cara menyediakannya :

Gaol tepong, ayaq, minyak n telor ... Then masukkn pewarna ... Pastuh siap tuang dlm pan ... Golek2 pan ... Agak dah masak, angkat ... 
Pastuh, letak whipping cream, letak inti ... n balut la segi empat sama ... Siap ! 

Hoho, tgok pd kependekan resepi yg aku bagi, mmg mudah dan cepat penyediaannya ... Tp nk wat tuh yg nk kna cr masa free ... Bila tah laa ... Oke, aku accept lagii la crepe yg berperisa buah-buahan nih ... Tp, recently, aku da try crepe baru lak, milo crepe ! Mula tuh pk gak, cmana dia wat milo crepe nih ... Bila dh mkn, paham la ... Sama ja cara2 nya, yg pasti dia xletak milo serbok la ... Letak milo yg dah dicairkan ... Sedaaappp oke ... Seyes ... With da same price dat I have just said just now ... 

Milo crepe ! Rupa cam buruk sbb milo tuh melt kan ... Tp taste dia not bad !


Kalo u olls mau, leh rogerr sayerr ... Duarian crepe is not available anymore lahh, bkn durian season dh skunk ... Laen2 tuh still ada ... =) 

30 minit lagii ... We are nearly reaching the end of 2012 ! 



No comments:

Post a Comment

In syaa Allah... komen anda sangat bermakna.. :)