Friday, February 1, 2013

TORA DATAANGGG LAAGIII !

Hasheemmm ! *gosok2 hidung* ... Kuatnya bau cabai nih ... One more time one more time ... Hasheeemmm !!! Aiyaakk, leh tercabut wa punya hidung meyh ... Hukhukhuk ...

Assalamualaikum w.b.t ...

Eh, tak tidur lagi ek ... Gugurlz2 n boboyz2 buat apa lagi ... Januari lagi setengah jam nak melabuhkan tirai ... Febuari pulak menjengahkan diri ... So, xpyhla u olls duduk termenung atas katil fikir pasal azam tahun baru u olls yang belum ditunaikan lagi Januari nih ... No worry laa, still ada 11 bulan lagii ... Tuh pon kalau umur masih panjang ... Aku doakan readers semua panjang umur ... Aminn !

Rajin pulak aku mengadap lappy update entri kedua untuk hari terakhir Januari nih ... Patutnya, time2 sekarang nih, aku dah pengsan ... Tapi aku ada misi yang perlu dilaksanakan ... Cewaahhh ! Misi la sangat kan ... Misi yang aku maksudkan adalah, misi memasak ... Memasak ? Sudah sekian lama aku tinggalkan dunia memasak atas sebab kesibukan dan keletihan aku bekerja ... Malam nih, aku harus memasak ... Masakan yang diberi nama .... Sambal Ikan Bilis Istana Cinta Saloma !!! *clap your hands, clap2x* ... =D

Misi memasak aku harus dilaksana kerana pada esok harinya, which mean my last day internship *touching, kolam air mata mula dinaiki air* ... kami discuss tadi siang nak buat potluck breakfast 'Nasi Lemak' ... wuuhuuu ... last day makan bersama ... And that's why, aku kena serve sambal ikan bilis ...

Oke laa, pada anda semua yang nak cuba resepi walaweee ini ... Chef Iylia akan menerangkan satu persatu ... Sila sediakan pen dan kertas yaa ... Agak malas, boleh terus print resepi yang aku bagi nih ... First of all, *tangan buat lembik2 sket* ...

SAMBAL IKAN BILIS ISTANA CINTA SALOMA

BAHAN-BAHAN :

Ikan Bilis
Cili Kering 
Bawang Besar
Belacan
Asam Jawa (ambil airnya saja oke)
Daun pandan
Garam gula secukup rasa
CARA MENYEDIAKAN :

* Ikan bilis tuh kakak2 rendam dulu oke ... Then basuh and tos kan dia ...
* Lepas tuh, kakak2 gunting cili kering tuh, dan rendam dalam air panas ...
* Potong bawang besar ... Contohnya dalam 4 ulas, dipotong bulat ... 2 ulas macam tuh, potong suka hati ...
* Oke, setel yang di atas, maka kisarlah cili kering bersama bawang besar yang dipotong suka hati dan tak lupa belacan ... Make sure lumat betul oke ...
* Next, baru la panaskan api ... Api dah betul panas, tumis la bahan yang dikisar tadi ... 
*Kacau2 dan masukkan air asam jawa, tak lupa daun pandan ... Untuk kasi bau wangi ...Letak jugak gula dan garam secukup rasa ...
*Tunggu sampai pecah minyak ... Sambil kacau la, bukan tunggu macam tunggul pulak ... hihi ... Takut dapat sambal hangit pulak nanti ...
*Dah pecah minyak, masukkan ikan bilis dan bawang besar yang dipotong bulat ...
*Kacau dan bila mendidih, it is ready to serve ... mamamiaahhh !

Hehe, senang saja kan ... Bahan pon tak banyak ... Memang aku tidak mengeluarkan kos pon malam nih siapkan menu gerenti sedap nih ... Aku memang suka la part2 jimat nih kan ... hehehe ... Oke la, u olls bolehla mencuba resepi gerenti sedap nih ... Tapi kan, aku tak letak sukatan pon untuk bahan2 yang aku bagi tuh, sebab aku pon agak2 ja ... Hasilnya, perghhh sedap wa cakap lu ... In case of that, u olls pon kena pandai agak2 macam aku jugak ... Nak masak nih, jangan ikut sukat sangat, baling2 ja ... Tuh ibu and tok aku cakap ... ngeee ~

Supper ! 2 keping roti dicicah sambal ikan bilis !
Makan makan makan ! Gemok tak jugak ... Stress ... Bagusla EM dah tidur ... Maka tak perlu la aku dengar bebelan ... Sebab makan tengah malam ... hihihi ... Oke la, menikmati hidangan enak di kala dinihari ... Selamat mencuba k ... And good luck ... hehehe ...

Eh, aku lupa baca bismillah ka tadi ... Lagi sekeping aku telan nih ... =P

No comments:

Post a Comment

In syaa Allah... komen anda sangat bermakna.. :)