Thursday, February 14, 2013

SHARING A FACT

Entah apa la sebabnya hari nih ... Diserang macam-macam sakit ... Daripada sakit gusi, jadi sakit kepala, merebak batuk pulak and finalenya aku lelah ... Ouh my ... Terus telan ubat dalam kuantiti yang boleh kata banyak jugak la ... Hasilnya, aku rehat sampai tertidur lama tadi siang ... Hah, amekaw ! hehehe ...

Assalamualaikum semua ...

Hope readers sihat semua yaa ... Tak mahu sakit-sakit ... Jaga kesihatan sebaik mungkin ... Hurm, this entri maybe a short entri ja ... Tuh pon kalau otak aku nih tak mengarah jari-jari aku nih menulis dengan panjang lebarnya ... hehehe ... 

Oke, this entri bertindak sebagai satu perkongsian aku dengan u olls ... Wanna share wih u olls on one fact yang aku baru tahu tadi siang ... To me, it is a new fact la ... Kalau u olls dah taw pon, aku tetap nak bagi taw ... It is regarding MSG ... Or long hand call it, Monosodium Glutamate ... Or senang cakap in Malay kan, MSG membawa maksud bahan perasa yang para suri rumah guna dalam masakan hari-hari ...

Contoh-contoh bahan perasa seperti Ajinomoto, Cukup Rasa, Knorr Pasti Sedap, kiub tomyam dan macam -macam lagi lah yang terjual di pasaran ... Tahukah anda bahan apa yang digunakan dalam pembuatan bahan-bahan perasa itu ? Tar ... Ya, tar ada terkandung dalam ajinomoto *as an example* yang kita letak even secubit dalam masakan kita ... Untuk buatkan masakan kita lebih enak dan lazat ... Imagine tar tuh kita guna wat jalan kot, then letak dalam ajinomoto ... Ouh tidak !

Umum tahu kan, kesan pengambilan ajinomoto terlalu banyak bakal mengakibatkan gugurnya rambut kita ... In fact, kita boleh mengalami masalah buah pinggang bila terlalu banyak MSG yang kita makan ... Sapa yang nak sakit kan ... MSG ibarat racun kepada diri kita ... Tapi tak mampu kita nak elak dari makan MSG sebab semua makanan pon ada diletakkan bahan perasa nih ... Ada yang mengaku tidak menggunakan ajinomoto misalnya dalam masakan ... Tapi pernah kan anda-anda makan di restoran ... Tipu lah kalau cakap makanan yang kita makan kat restoran tuh tak diletak bahan perasa ... So, even tak guna kat rumah, kita still makan makanan yang mengandungi bahan perasa di luar rumah ... Mana mungkin kita boleh elak ...

Lagi fakta menarik di sini yang aku nak kongsi ... Sinonim MSG dikaitkan dengan ajinomoto lah ... Jadi aku lebih tertarik untuk berbicara mengenai ajinomoto ... Oke, like what i said just now ... MSG ibarat racun to us ... Jadi, nak buktikan kebenaran kata-kata aku itu ... U olls kena buat satu eksperimen ... Apa yang u olls kena buat adalah ... Letak ajinomoto dalam air, u olls bancuh la maksud aku ... Then, u olls siramkan kt rumput ... Confirm mati rumput tuh nanti ... Betol ... Try la nanti oke ?

FYI jugak, ajinomoto is made in Japan ... Tengok nama pon dah tahu kan ... hihihi ... Tp Japanese tak makan ajinomoto nih ... Cuma proses then eksport kat kita ... Sebab mereka tahu apa yang terkandung dalam ajinomoto tuh ... Bijak kan mereka ? ... Japanese guna ajinomoto nih untuk cuci lantai jubin rumah mereka ... Haa ... Dasat betol tuh ... U olls boleh try untuk sahihkan kata-kata nih ... hihihihi ... Bagus jugak ajinomoto nih, jimat duit beli pencuci lantai ... hahaha ...

Ini la Incik Aji 
Selain MSG ... Garam dan gula juga ibarat racun kepada manusia ... Pengambilan garam berlebihan boleh mengakibatkan darah tinggi dan pengambilan gula berlebihan pulak mengakibatkan kencing manis ... Macam yang aku hurai tadi, tak mampu kita nak elak tiga benda nih, cuma kita boleh kurangkan ... 

Huwaaaaaa .... Nak makan satay !!! ~.~

No comments:

Post a Comment

In syaa Allah... komen anda sangat bermakna.. :)