Wednesday, March 13, 2013

HUKUM SOLAT DALAM GELAP

' Abg nak tdoq dah ... Tak larat ... '
Ololo ... Kesiaann EM saya ... Demam ... Ikut hati tak mahu bagi EM tidur tapi dah keadaan badan EM tak menigizinkan, lepaskan la EM tidur ... Sleep tite my dear ... huhuhu ...

Assalamualaikum ...

Entri malam nih, nak update satu perkongsian dengan u olls ... Alkisahnya, timetable class aku everyday start class pukul 8 pagi ... Except tomorrow which is Khamis, start pukul 10 pagi ... Oke, so apahal nya bagi tahu kat sini timetable class aku kann ... hahahaha ...

Sambung cerita lagi, nak diadakan satu perkongsian bila mana my roomate class everyday lambat, except esok pukul 8 pagi ... hahaha ... Untong la ... Oke, so apa yang masalahnya ... Relax relax ... Jangan melenting dulu ...

Bila class tak sama waktu, makanya aku sorang la yang bangun awal siap ke class kan ... Tiap hari, permulaan hari mestilah kita menunaikan solat Subuh ... Disebabkan aku tak mahu mengganggu my roomate yang enak dibuai mimpi naik pelamin maybe ... So of the course la aku tak switch on lampu ... Tak mahu ganggu lenanya ...

Kemusykilan yang timbul dalam benak hati aku, bolehkah aku solat dalam gelap ?

Kajian dilakukan tadi, lalu aku temui jawapan ... Jawapannya, mengerjakan solat yakni solat apa pon dalam gelap hukumnya makruh ... Seelok- eloknya, kerjakan solat dalam tempat yang terang ataupon tempat yang ada even sedikit cahaya ... *itu yang aku buat* ... Pastikan ada jugak cahaya sikit masuk dalam bilik aku ... Supaya nampak tempat sujud ... Ini kerana memandang tempat sujud hukumnya adalah sunat ...

Itulah perkongsian aku untuk malam nih ... Moga sama-sama dapat menambah ilmu agama ... =D

Solat itu tiang agama !

Hukum memangla hukum ... Itu mengikut syariah Islam ... Tapi kalau dah solat dalam gelap, kain telekung kan putih ... Mahu sapa tengok pon terkejut ... Buka ja mata, nampak benda putih dalam gelap ...

Terus jerit ... HANTUUUU !!!! ...  *tatootttnyerr* ...

No comments:

Post a Comment

In syaa Allah... komen anda sangat bermakna.. :)