Wednesday, April 20, 2016

KERJA

Semangat cepat-cepat makan, cepat-cepat mandi sebab nak tengok hero pujaan dalam drama Jasmine, alih-alih kecewa sebab ada bola kat TV3, Liga Super Pulau Pinang vs Selangor. Live pulak tuh. Takpa lah, layan ja lah. Pukol 10.30 nanti kita tukar channel pulak, tengok Finale Kilauan Emas Otai. Gigih kan semua program tv hafal. Hahaha.

Assalamualaikum.

Rutin setiap hari sama, bangun pagi kemas mana yang sempat buat breakfast pon kalau sempat, mandi dan siap-siap pergi kerja. Habis kerja pukul 5.30, tapi seringkali lewat dari jam tuh sebab siapkan kerja ataupon melagha. Hehehe. Isnin - Jumaat, kekadang membawa sampai hari Sabtu memandangkan kena OT untuk siapkan kerja urgent. Hurm. Letih, even bekerja dalam bilik yang didinginkan dengan dua biji pendingin hawa. Letih mata mengadap PC, letik otak berfikir, letih jugak fizikal bila ada masa-masa yang perlu berkejar sana dan sini. Itu baru working in a small audit firm. Blurghhh.

Bukan tidak bersyukur memiliki kerjaya. Walau tak setimpal dengan cert yang aku ada, tapi alhamdulillah, sekurang-kurangnya aku punya peluang untuk menimba pengalaman juga ilmu untuk masa depan nanti. Sekurang-kurangnya jugak, aku bertuah sebab tak menganggur terlalu lama. Alhamdulillah. Seronok kerja tapi letih jugak, kalau kena kerja yang urgent sampai malam baru jejakkan kaki kat rumah, itu jadi tak seronok. Rest taak cukup, badan dan otak letih. Tapi tetap kena kuat. Kuatkan diri demi mencari rezeki.

Bekerja di audit firm, buatkan aku kadang-kadang rasa give up jugak. Job banyak, boss ligan due date, boss ligan payment. Kadang-kadang rasa tak tercekau. Memang bukan aku saja staff yang ada, ramai lagi. Tapi masing-masing sibuk, sibuk dengan kerja masing-masing. Ada juga yang nak kena melayan client yang suam-suam kuku, client yang cepat hangin dan ada jugak client yang tak paham tapi buat macam paham. Hahaha. Lagi susah deal oke. =(

Tapi apa boleh buat, tetap kena tempuh, tetap kena tahan maki kalau apa-apa tak elok terjadi. Kita chill kita relax kita keep smiling. In syaa Allah Allah akan tolong. Client nih manusia, kadang-kadang lupa yang manusia lain pon ada hati dan perasaan. Kenapa tak saling bekerjasama? Since kita sama-sama nak memudahkan kerja, why must you or they or us make it complicated?. Never mind, yakin kita boleh buat, yakin kita tak salah nak tanya pa yang kita tak clear.

For you dearie sis, please be strong. I know you can. I am here for you if you need me. But please relax and chill the moment. Ingat tak satu pepatah, bemudik ke hulu, berenang ke tepian, bersusah dahulu bersenang kemudian. Mungkin ini didahulukan, bersusah payah bergelut menyiapkan kerja. Mungkin lepas nih, you manage to success better. Only He know. We plan, He decide.

I have to go, Pen Off!

No comments:

Post a Comment

In syaa Allah... komen anda sangat bermakna.. :)