Thursday, March 17, 2016

LELAKI VS PEREMPUAN (PART 1)

Assalamualaikum. Salam baca entri aku, Hehehe. Alhamdulillah beransur sihat dan kuat. Mulut pun lincah berkata-kata, Baru bersemangat rasanya nak buat rutin harian. Again, say Alhamdulillah =D.

Tadi, aku dapat whatsapp dari colleague minta baca satu post di fb. Aku search and glad that I found that post, And read all the comments *hakikatnya ada jugakla yang skip*. Normal la aku akan baca yang panjang panjang plus yang menarik perhatian ja. Sampai abes semua komen tuh, aku mula berdiskusi dengan colleague aku. Actually that post is about husband and wife. Isteri yg dicurangi suaminya dek kerana dia tak pandai masak, malas buat kerja rumah and seangkatannyalah. Best part is, that wife yang mengaku. Bukanlah orang yang menceritakan kisah mereka. Tapi pengakuan oleh seorang isteri. Pengakuan kenapa suaminya berlaku curang.

Satu yang aku kurang pasti. Sahihkah begitu? Dalam erti kata, is it true yang wife tuh buat pengakuan yang dia pemalas? Which I think, payah kot kita, as manusia biasa nih nak admit salah kita in public. Beb, public kottt ! Tapi bila aku fikir lagi, Hurm, maybe dia dalam penyesalan. Penyesalan yang membawa dia ke arah membuat pengakuan sedemikian rupa. Mungkin. Sahih atau tidak, post iyu menjadi isu. Isu yang pada aku, such a big thing to discuss on.

Lelaki sebagai suami. Perempuan sebagai isteri. Isteri tempatnya di sisi suami, tulang belakang suami. Suami tugasnya membimbing isteri, menjadi ketua dalam famili. Suami mahupun isteri ada peranan masing-masing. Well, semua maklum. Perkahwinan berbeza dengan masa you bercinta dulu. Mana taknya, masa bercinta, tak duduk sekali kan. Boleh ja taw kalau nak menipu, 'I tadi baru lepas masak'. Padahal $%^*( , makan sebenarnya. Tapi, bila dah sebumbung, baru namapak true colors pasangan. Tak pandai masak lah, tak pandai lipat baju lah apa lah. Malu taw.

Entri nih bukan berniat untuk diskriminasi. Cuma pandangan ingin diberi. Lelaki dan perempuan salong melengkapi bukan bersilih ganti. English said, love is when you complete me. You + Me = Complete. If you solely, the result would not be the same. Incomplete dear, incomplete. To me, lelaki dan perempuan especially dalam rumahtangga mesti ada toleransi, sikap memberi dan menerima dan paling penying jujur dan setia. That is the best way to live together eternally. In syaa Allah.

Apa pon, tepuk dada tanya dalam hati, aku dah cukop baik tak? Kalai rasa tak, berubahlah. Masih ada masa. Masih.

AWAK,
Saya akan cuba yang terbaik untuk kita.

^Kita reti masak taw^


Pen off!

No comments:

Post a Comment

In syaa Allah... komen anda sangat bermakna.. :)