Monday, September 1, 2014

PETUA TRADISIONAL : UBAT BATUK

Welcoming September ...
Hai ...
Hello ...
Hey ...
Ouh, I love September ... *ada makna tuh*

Hehehe ... Assalamualaikum ...

So guys, tengah buat apa tuh? Kalau tv2 sekarang cerita P Ramlee,  tv3 kungfu hustle ... Channel lain aku kurang mendapatkan kepastian ... Ouh astro mungkin lebih menarik ... Untunglaa u olls ada astro keenn ... Aku cuma mampu mengadap channel 1 2 3 7 8 9 ...  Pon dah jenuh tukar tak tahu nak tengok mana ... Mau ada astro, gaduh guling-guling dengan Tok berebut channel lak nanti ... kikiki ...

Hurm, sementelah Khairi pergi outing Sabahan nuh, entah mana dia pergi jalan-jalan pon aku tak tahu ... Maka aku singgah la menjengah blog sendiri ... Nak share la satu info dengan u olls ... Moga bermanfaat lah ... Kisahnya begini ... *saspen nau*

Dua minggu lepas, aku demam + selsema + batuk + asma ... But until now, batuk aku tak lega-lega ... Sekarang dah kurang banyak la, tapi still batuk jugak lagi ... Dah berbotol-botol ubat batuk aku telan ... Semua sedia maklum tahu yang ubat batuk buat kita mengantok, tapi dah tak ada effect kat aku ... Makna kata, aku telan pon tak la aku tido sepanjang hari even aku overdose ... Hehehe ...

Ada satu hari tuh, family dari Sepang yang nak ke Perlis, singgah rumah ... Beraya lah ... Dengar la aku batuk teruk time tuh ... Tanya la aku nih tak makan ubat ka ... Makan maklong oiii, tapi tak lega jugak ... Maklong aku cakap ... Cuba wat cara nih pulak .... Nak tahu tak ? Oke ... Bahan-bahannya adalah ...
Kicap manis dan limau kasturi ... Tapi kan, aku tak sure yang aku guna nih limau apa ... Sebab sejak azali, aku memang dilanda ke'konfius'an untuk membezakan limau nipis dengan limau kasturi ... So sebaiknya u olls guna limau kasturi oke, bukan limau sunquick mahupon limau bali pulak ... Hahaha ...

Step nak buat ubat batuk tradisional nih, ambil mangkuk, tuang kicap tuh ... Agak-agak u olls nak banyak mana pon ... Lepas tu, u olls perah limau tuh campur dengan kicap tuh ... Sebijik tau limau tuh u olls perah ... U olls kacau lah campuran tuh ... Rasa sikit, bagi balance manis kicap dengan masam limau, jangan terlebih manis, jangan terlebih masam ... Kang tak tahu hala rasa, batuk tak lega-lega ... Hehehe ...

Dah siap ! U olls makan la tiga kali sehari ... In syaa Allah menjadi ... Bismillah dulu sebelum makan ... Mana tau kalau jadi, tak payah susah-susah pergi farmasi beli ubat batuk ... Mahal pon mahal ... Nih cara jimat nih ... Tapi kalau tak menjadi, apa boleh buat ... Kita cuma mampu ikhtiar ... Tapi aku nak sarankan u olls try la ... Tak salah kalau mencuba kenn ... Pon bukan pakai banyak duit ... Aku dah cuba, alhamdulillah kurang ... Kalau aku lebih konsisten makan lagi cepat baik, tapi aku nih memang dasar malas ... Ingat baru makan, tak ingat ... Biar macam tuh ja la ... kikiki ...

Hope petua tradisional nih bagi manfaat bersama ... I share this for our good sake u olls ... I love u olls thiiissssssssss much ... Ngehngehngeh ... =P

Petua apa lagi u olls nak ? Ce cakap ...
I olls akan usahakan mencari petua tradisional yang lain ... =)

No comments:

Post a Comment

In syaa Allah... komen anda sangat bermakna.. :)